Delta kap.8
Målsætning og planlægning
Skolen har både en sorterings- og en opbevaringsfunktion.
Væsentligst er dog at holde skole for at uddanne. Altså det samfundet ønsker at
opdrage og uddanne børn til at blive en del af. Heraf indgår også en
socialiseringsfaktor, nemlig at blive opdraget til demokrati og medbestemmelse.
Det er dog fagene, der er den organisatoriske enhed, der
dominerer i skolen. For læreren gælder det om at omsætte fagmål til læringsmål
i dagligdagen via årsplaner og planlægge korte sekvenser.
I kapitlet gennemgåes:
Ø
Hvordan formuleres en årsplan ud fra skriftende
læreplaner og forskellige lærebøger?
Ø
Hvordan medtænkes matematiske kompetencer?
Ø
Hvordan sikres at både produkter og processer
afspejles i planlægning?
Faglige fokuspunkter
Hvis de overordnede indholdsområder bliver for uklare,
kommer der til at mangle ledetråde i undervisningen. Fx hvilke opgaver skal
vælges eller fravælges?
Læreren kommer til at mangle mål for observationer af
elevens arbejde og dermed manglende mulighed for at lave en fremadrettet
evaluering.
I 2006 udgav NCTM(s.290) rapporten CFP (s.290) der er en
beskrivelse af problematikken omkring manglende fokuspunkter.
Med fokuspunkter menes en sammenhængende klynge af viden,
færdighed og begreber. Disse klynger er nødvendige forudsætninger for eleven i
den læreproces, der skal finde sted og for fremtidig matematikundervisning.
På hvert klassetrin fokuseres der på et antal væsentlige
begreber og færdigheder, der kan fungere som et skelet for udformningen af en
årsplan. Eleverne opnår derved en omfattende erfaring med kernebegreber og
færdigheder, der går det muligt også at kunne generalisere metoder og
resultater (CFP 2006 s.5).
Fokuspunkterne peger både fremad og tilbage i forhold til
elevens øvrige arbejde, og de kan tjene som organisations- og
planlægningsenheder for undervisningen.
Fokuspunkterne sammentænkes med
vægtning på de fem processtandarder
(Standards 2002), som er problemløsning, ræsonnement og bevis, kommunikation,
forbindelser og sammenhænge samt repræsentation.
I CFP identificeres tre faglige fokuspunkter på hvert
klassetrin og sammen med undervisning i Standard Processes tankegang vil dette
give en basis for elevens fortsatte faglige udvikling.
Fokuspunkter i 7.kl. - ud fra FFM
Algebra
Geometri og måling
Deskriptiv statistik, tal og regningsarter samt algebra
CFP fremhæver at det ikke kun er fokuspunkterne der er
undervisningen, men at der også lægges vægt på faglige processer. I dansk
sammenhæng tænkes her KOM-rapporten (Kompetencer og matematiklæring. Idéer og
inspiration til udvikling af matematikundervisningen i Danmark. Niss &
Jensen, 2002. s.238) KOM sætte pensumnititis som en faktor, der reducerer
fagligheden.
Kompetence betyder hos KOM, at en elev er i stand til at
begå sig med gennemslagskraft, overblik, sikkerhed og dømmekraft inden for et
område (KOM 2002. s.43).
Kompetencerne betyder at eleven skal kunne spørge og
svare i, med og om matematik og kunne håndtere matematikkens sprog og
redskaber.
Delta s.296
At spørge og svare i, med og om matematik
Ø
Tankegangskompetence- at kende spørgsmål- og
svarkarakteristika, at kunne skelne mellem def. sætning og bevis og
fænomenologiske påstande og enkelttilfælde. Fx Bevisførelse
Ø
Problembehandlingskompetence - at kunne finde
på, formulere og løse mat-problemer. Fx???
Ø
Modelleringskompetence - at kunne analysere og
anvende matematiske problemer uden for matematikkens verden. Fx???
Ø
Ræsonnementskompetence - At kunne forstå og selv
udtænke matematiske ideer. Fx
At kunne
håndtere matematikkens sprog og redskaber
Ø
Repræsentationskompetence - at kunne forstå og
anvende matematikkens sagsforhold. Fx symbolske, geometriske, grafiske eller
verbale repræsentationer.
Ø
Symbol- og formalismekompetence - af kunne
afkode og aktivt benytte og videreudvikle formler.
Ø
Kommunikationskompetence - at kunne sætte sig
ind i og fortolke matematik både skriftligt, mundtligt eller visuelt. Fx
matematiklogbog.
Ø
Hjælpemiddelskompetence - hensigtsmæssig valg,
kendskab til og selvstændigt valg af hjælpemidler.
Oplæg2
Fortolke de otte kompetencer i KOM og find eksempler på god
mening af kompetencer.
Oplæg3
Bedøm ud fra 8 eksempler i Delta s.300, hvilke KOM
kompetenceområder de dækker.
Oplæg4
Prut
Oplæg5
Prut igen
Kompetencer og fokuspunkter
Det er sjældent mulig at have alle otte kompetencer med i et
enkelt undervisningsforløb.
Når der vælges et fokuspunkt er det ikke meningen at eleven
skal terpe uendelige mange stykker at denne færdighed, men at eleven får
mulighed for at udvikle en større forståelse for denne matematiske kompetence.
Derfor skal læreren være opmærksom på, hvilke undervisningsaktiviteter der
vælges og hvordan eleven skal arbejde med disse - dvs planlægning er alfa og
omega.
Oplæg6
Oplæg7
Planlægning
af undervisning
I planlægningsfasen reflektere jeg inden undervisningen i
matematiske facilitering dvs. en undervisningspraksis der er rettet mod
elevernes tilegnelse af fagligt indhold og deres deltagelse i faglige
fællesskaber.
Didaktisk analyse
Pedro Gomez (2002, s.286) mener at bedste planlægning er
korte undervisningsforløb (1-8 timer), da det giver lavere risiko for en
opremsning af overordnet indhold. Altså fokus på få punkter. Gomez arbejder ud
fra en didaktisk analyse som en cyklisk proces.
·
Mål og
indhold - målet præciseres ud fra FFM
·
Forforståelse
mit kendskab til elevernes kendskab samt en klasse samtale. Her kan med fordel
og trækkes på Videnspakker (Liping Ma), der kan bruges til at skabe et overblik
af matematiske helheder, som for at hjælpe eleverne deles i mindre delområder
eller kerneområder. Først når eleven forstår kerneområderne, er der grobund for
at rette mod nye områder (Fokuspunkter i FFM?).
·
Analyse
af indhold dvs.
o
Indholdet i begrebet
o
Hvordan begrebet kan repræsenteres
o
Hvordan det relaterer sig til andre begreber
o
Hvilke sammenhænge, situationer eller
problemstillinger, der kan give mening til begrebet
o
Muligheder for anvendelse (modellering).
·
Analyse
af læreproces beskriv hvad jeg tror eleverne vil have problemer med.
·
Analyse
af undervisning beskriv aktiviteterne som eleverne skal arbejde med.
·
Planlægning
af aktiviteter ud fra de ovenstående punkter vælges aktiviteter.
·
Analyse
af udbyttet af undervisningen en evaluering af elevens status ud fra
forløbet, dette kan give udgangspunkt til en ny didaktisk analyse
Oplæg9
Lav Årsplan for 7.kl - med få fokuspunkter og matematiske
kompetencer
Planlæg et undervisningsforløb - en dobbeltlektion
Ingen kommentarer:
Send en kommentar