Negative tal
og repræsentationer
Hensigten med kapitlet er at jeg;
·
Lærer hvad negative tal er, og hvordan jeg
regner med dem
·
Lærer at bruge repræsentationer som et
matematiskdidaktisk værktøj
·
Lærer at forklare de negative tals regneregler
·
Lærer om børns forestilling om negative tal
Repræsentationer
i matematikundervisningen
NCTM 2001 anser repræsentationer som et pædagogisk middel
til at lære matematik og at det samme matematiske sagsforhold kan forstås som
det at kunne ”sige” det samme på forskellige måder fx Pi som decimalbrøk 3,
141…, som en rational tilnærmelse 22/7 eller som omkredsen af en cirkel med
diameter 1.
Stylianou(2011) påpeger at matematiske objekter i modsætning
til fysiske objekter kun er tilgængelig gennem repræsentationer som værktøj og
kommunikationsmiddel fx grafer, symboler, talte og skrevne ord.
Goldin & Shteingold(2001) mener man skal skelne mellem
indre og ydre repræsentationer. Fx er der to ydre repræsentationer i y = 2x + 3
og det at tegne den rette linje i et koordinatsystem - da de begge findes
fysisk og kan se af alle. Tilsvarende findes indre repræsentationer inde i
elevens hoved, da læring må antages at foregå i forhold til de indre
repræsentationer. Især fx elevtegninger og elevens kommunikation kan gøre indre
repræsentationer tydelig for læreren/mig. Et eksempel kan også være
gangetabeller, som er lagret som indre repræsentation, men vises udadtil fulgt
af en fremsigende rytme eller klappen med hænderne.
Repræsentationer
og kognitive forhindringer
Det er vigtigt som underviser altid er forholde sig til
repræsentationerne for ikke at ende i en ”kognitiv forhindring” RME kalder dem
for heltalsdistraktioner. fx hvis jeg som underviser på de små klassetrin kun
lærer eleven at der findes positive hele tal. Derved vil eleven på et tidspunkt
opleve kognitiv forhindring, når denne skal til at lære, at dette alligevel
ikke er korrekt.
På jagt
efter gode repræsentationer for de hele tal
Kineserne arbejdede med negative tal som repræsentation
allerede for 2000 år siden. De havde røde regnepinde for tal, der skulle lægges
til og sorte regnepinde for tal der skulle trækkes fra. Denne type
repræsentationer kan kaldes antals- eller mængderepræsentationer.
Forklaring af regneregler ud fra udvalgte repræsentationer
Udgangspunktet er at eleven skal få en fornemmelse af, at de
hele tal består både af de naturlige tal, og de tilsvarende negative tal og 0.
Gældsrepræsentationen
Regneregler
- 1. (-n) + (-m) = - (n + m)
- 2. n + (-m) = n - m
- 3. n - (- m) = n + m
Talaksen i form af et termometer/tallinje
Super hvis jeg kan lærer eleven positionsrepræsentationen
via en tallinje/et termometer. Eleven kan bedre få en forståelse for de
negative tal ved fx at se at temperaturen er under nul. Brousseau betegner det
a-didaktiske (uden lærer), når eleven selv kan arbejde sig gennem forskellige
delmål ved fx at kunne kontrollere om denne er på rette vej. Min lærerrolle
bliver herved at træde ind på banen og samle op og præcisere til sidst.
Overvej-diskuter1
Lav fx et forløb med regneregel 3 opdelt i delmål, således
at eleven selv finde frem til evidence.
Fx Vis at 7 - (- 3) er = 10
- Tegn med lineal en tallinje og afsæt for mærke for hver 1 cm.
- Indsæt ved mærker talrækken fra -10, -9, -8…..frem til +10.
- Afsæt på tallinje +7
- Afsæt det negative tal (- 3) på tallinjen.
- Aflæs hvor stor er afstanden mellem +7 og (- 3)
- Den er = +10.
Herudfra kan jeg uddrage, at jeg ”gør det
omvendte” af at trække det negative tal (- 3) fra. Jeg lægge +3 til +7, hvilket
giver 10. Hermed er regnereglen 3 vist.
Moderniseret kinesisk
kuglerepræsentation
Den
kinesiske og ældst kendte repræsentation af negative tal regnepindemåde med de
røde(+) og de sorte(-) kan også overføres nogle regneregler for multiplikation
og division af hele tal
Regneregler
n x (- m) = -(nm)
(- m): (- n) = (m: n)
Den
første regneregel kan vises ved fx
3
x (- 2) = - (3 x 2)
Ved
at tage (- )2 tre gange, altså (- 2) + (- 2) + (- 2) kender eleven fra
regneregel 1 med addition (- n) + (- m) = - (n + m) brugt to gange, hvilket
giver - (2 + 2 + 2) eller - (3 x 2)
Den
anden regel vises ved fx
(- 6): (- 2) = 6: 2, forstås, hvor divisionen opfattes
som måling. For herved betyder (- 6): (- 2) at eleven skal måle, hvor mange
gange denne kan tage 2 ud af 6.
Øvelse3
Fremstil
illustrationer til udregninger af nedenstående ex;
Overvej/diskuter2
Overvej
om der i et moderne barns verden findes bedre repræsentationer, eller kom med
gode ideer til konstruktion af repræsentationer fx apps?????
Øvelse5
Undersøg
lærebogssystemer og beskriv hvordan de behandler regning med negative tal.
Forskning i børns repræsentationer
Det
har vist sig at da børn oftest først stifter bekendtskab med negative tal på
mellemtrinnet kan der være en risiko for at der opstår en kognitiv forhindring
for at tilegne sig de negative repræsentationer. Jeg bør altså som lærer være
opmærksom på dette og evt. lade børn stifte bekendtskab allerede i indskolingen
via fx antalsrepræsentation figur (Goldin&Shteingold. 2001, s.13)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar