C-kapitlet handler om de tal der kan skrives på brøkform -
de rationale tal, og om hvordan jeg kan støtte eleven i at opbygge et
brøkbegreb.
Hensigten med kapitlet er at give mig:
Ø
En faglig og pædagogisk-didaktisk kompetence i
forhold til brøk, decimaltal og procent
Ø
At arbejde med forskellige repræsentationer for
brød
Ø
At undersøge sammenhæng mellem brøk, decimaltal
og procent.
Ø
Da regning med brøker ikke som en tælleremse af naturlige
tal kan knyttes til den virkelige verden, kan det være svært for eleven at
forholde sig til fx hvilken brøk er størst 2/7 eller 3/8?
Eleven skal også få forståelse for at 2/5 er
Ø
Udtryk for en del af en helhed
Ø
Et tal på tallinjen
Ø
Divisionen 2:5
Ø
En relativ værdi
Ø
Et andet navn for 0,4 og for 40%
Det
indledende arbejde med brøkbegrebet
Overvej opgaverne herover i forhold til børn i 4.kl, der
skal til at danne sig begreb om brøker. Hvilke egenskaber kan de selv finde
frem til? Hvilke kan jeg hjælpe med?
Hvis jeg tager udgangspunkt i den hollandske skoles
Realistic Mathematics Education (RME) med den didaktiske ankermand Hans
Freudenthal, skal jeg dels forholde mig til, at viden modtages ikke passivt,
men opbygges aktivt af det enkelte individ, dels at erkendelse er ikke et
spørgsmål om at opdage en objektivt eksisterende verden, men om at organisere
ens erfaring (ibid., s.18). Det betyder at jeg skal starte med at finde
eksempler som eleven kan relaterer til sin omverden. I ideal situationen sidder
eleven ved et bord sammen med x andre, og eleven får en opgave om at dele z
antal kiks, så alle får lige meget. Eller der er her 13 kiks. Hvor mange kan
hver ved bordet få? Ved uformel afprøven vil eleven sandsynligvis rimeligt nemt
kunne dele kiksene en efter en, måske med y i overskud. Men ved at diskutere
andre mulige delingsmetoder med kammerater ved bordet kan eleven måske finde
frem til en anden metode, der inddrager division fx 13 kiks delt med 3 elever =
4 kiks til hver med 1 kiks i overskud. Som så kan opdeles i mindre stykker, så
alle får en tredjedel af en hel. Herved vil eleven aktivt skabe en ny
erfaring, som kan omsættes ved guided reinvention til mere systematiseret
matematiseringen. Efterhånden som eleven kan sammenholde praksis med en mere
systematiske tilgang, kan jeg udfordre ved at skabe en vertikal matematisering
- en udfordring for eleven fx ved at inddrage det matematiske symbolsprog.
Freudenthal forholder mig altså at udfordre eleven i en
cyklisk uformel, præformel og endelig en formel praksis, der også kræver, at
jeg som underviser differentierer de enkelte elever og vurdere om, der er tale
om en udfordring hos eleven, der primært har en horisontal eller en vertikal
matematisering.
Trådene samles i Adrian Treffers 4 analytiske tilgange til
matematikundervisningen nemlig den empiriske, den mekaniske, den strukturalistiske
eller RME.
Hvis alle disse didaktiske overvejelser skal overvejes, vil
jeg nok hente hjælp i FFM, der er opbygget niveaudelt.
FFM
Tal 4-6kl.
Fase 1
Færdighedsmål: Eleverne kan anvende decimaltal og brøker i
hverdagssituationer
Vidensmål: Eleven har viden om brøkbegrebet og decimaltals opbygning i
titalssystemet
Læringsmål
Eksempler på læringsmål for et undervisningsforløb.
Eleverne kan skrive længder med decimaltal.
Eleverne kan sætte decimaltal i rækkefølge efter størrelse.
Eleverne kan give eksempler på hverdagssituationer, hvor decimaltal
bruges.
Eleverne kan lave en tegning, der viser en brøkdel.
Eleverne kan sætte brøker i rækkefølge efter størrelse.
|
Tegn på læring
Eksempler på tegn på læring for
udvalgt læringsmål.
Eleverne kan lave en tegning, der viser en brøkdel
Herunder er et farvet kvadrat. Tegn en figur uden om kvadratet
og beskriv hvor stor en brøkdel, kvadratet udgør af figuren.
Eleven skal finde forskellige løsninger, hvor kvadratet udgør
samme brøkdel, og løsninger, hvor kvadratet udgør forskellige
Niveau
1
Eleven fremstiller få løsninger med enkle stambrøker, fx
Niveau
2
Eleven fremstiller på opfordring forskellige løsninger for
enhver stambrøk.
Niveau
3
Eleven fremstiller på opfordring forskellige løsninger for
vilkårlige brøker.
|
Lærebøger og
brøker
1.kolorit 4.kl, 2004
Del i ….
Brøker på sømbræt
Der findes en god gratis app, som hedder geoboard, der kan
bruges som sømbræt.
Tiendedele og hundrededele….
Hvor
meget pizza får de?
C2 Man kan regne med brøker
I C2 skal jeg prøve at få forståelse for hvordan eleven kan
arbejde med brøker så de opnår talforståelse, samt lære at lave arbejdsopgaver
der kan give eleven mulighed for at finde frem til reglerne for regning med
brøk.
Addition og subtraktion med brøker
Lærerens forberedelse af undervisning i 6.kl.
Mål:
at eleven kan arbejde med forskellige repræsentationer af
brøker, der adderes og subtraheres
at eleven selv skal kunne finde frem til regler for addition
og subtraktion af brøker.
Til forberedelse af undervisningen laver jeg:
1.
Forlængning og forkortning - arbejdskort,
hvor eleven kan tegne sig frem til, hvordan man kan forlænge og forkorte
brøker.
2. Addition
og subtraktion ud fra tegninger - hvor fællesnævneren kan ses på
tegningerne. Vigtigt at eleven arbejder med at ”tegne og tænke”
fx
Addition og subtraktion med brøkruder - ???
Lav et arbejdskort til addition og subtraktion med
lommeregneren, hvor lommeregneren bruges til at hjælpe eleven med at se et
mønster i arbejdet og måske kan udlede en regel. Fx
For at eleven skal opdage reglerne addition og subtraktion
for brøker, vil jeg bruge nemme forhold som fx ½, 1/4 eller 1/10. Da eleven
oftest vil have en erfaringsreference med tal som halve og kvarte eller 25 øre,
og da vi bruger 10-talsystemet. Ved at vælge nemme tal i nævneren vil det også
skabe bedre overblik for at tilegne sig en forståelse af brøker. Men jeg skal
også kunne differentiere/nivellere og åbne mulighed for at vertikal
matematisering for de elever, der kunne stille spørgsmål som; hvad så hvis
bageopskriften foreskriver 4½ dl? Altså blandet tal, der skal laves om til
uægte brøker.
Hvorimod jeg nok ikke ville anvende sværere brøker primært med
ulige tal i nævneren som 7, 9, 11 eller 13. Her skiller 3 og 5 sig ud. 3 fordi
det er så lille et tal at eleven forholdsvis nemt kan overskue forhold med 3 og
5, fordi det går op i 10´ere.?????
Arbejdskort til addition med klokken til fx opg. ¼ + 2/3
I bogen s.53 beskrives ved tal uden forklaring hvordan en
elev er kommet frem til brøken 11/12. Her har eleven først tænkt i hvor mange ¼
deles et ur (cirkel) i hvilket eleven omsætter til 15 min, herefter tænker
eleven på samme måde med 2/3 hvor stor en del vil dette svare til i minutter,
nemlig 2*20. Dette lægger eleven sammen og får 55 (min), men her skal eleven så
igen omsætte det til brøk og det gør eleven ved at tænke at 5(min) svare til
1/12, derfor må 55(min) = 11/12.
Da eleven er stærk i at bruge forskellige metoder til at
komme frem til løsningen, vil jeg for at udfordre eleven arbejde med blandede
tal i cirkler, inddrage omregning til grader for at udfordre elevens viden i en
ny og anden kontekst fx hvor stor en cirkel kan du tegne med dine arme fra
strakt arm foran næsen til bag dine skuldre? Eller du skal bage boller til din
klasse. Opskriften skriver 4½ dl mel pr.4 personer, hvor meget mel skal du måle
af?
Hvis jeg vil bruge ur-metoden til brøkregning vil jeg bruge
tal, hvor nævneren vil give mening altså 2,3, 4, 5, 6, 12.
Multiplikation
og division
Arbejdskort-opgaver som jeg skal lave til multiplikation
ved hjælp af lommeregneren;
1.
det ene tal er et helt tal, og det andet tal er
en brøk fx 3*3/8 , 5/8
:3
2.
begge tal er brøker fx 4/6 : 11/12 , 5/8 * 5/8
3.
spørgsmål, hvor eleven skal forklare, hvad denne
opdager fx
1.
spørgsmål, hvor denne skal overveje, hvorfor det
mon er sådan fx
Ypsilon bind 1 s.241
Gæt og division
I ”Kultur, kundskab og kompetencer -
1A”kap.3 arbejdes med at en brøk kan findes ved at tage udgangspunkt i, at
divisionen
Med begrebet ”neutraliserer” kan division
med brøker på begge sider af lighedstegnet sættes i kontekst til, at når
man gør noget på den ene side af lighedstegnet skal man altid gøre det samme på
den anden side. En forholdsvis nem måde at huske hvordan eleven skal
dividere brøker og ikke mindst at vise sammenhængen mellem division af brøker.
·
Lav et arbejdskort til 6.-7.kl, hvor elever kan
bruge gættemetoden - hvis jeg gangede med…., så kom der til at stå 1. Det ville
ikke passe, for det skal blive…., altså må jeg også gange med….??????
·
Lav opgaver af typen 8:2/3 altså
opgaver, hvor det tal, der skal divideres op i(dividenden), er det største fx 6:
¾, 15: 3/9, 21: 1/3
·
Prøv at bruge tallinjen til at illustrere
det med. Brug ”målemetoden”, idet I viser, hvordan man kan afsætte
2/3 ud ad tallinjen et antal gange
·
Hvad er fordele og ulemper ved denne
repræsentation af division med brøk?
Den
traditionelle tilgang til brøkregning har ofte medført at det er brøker er
forblevet meget abstrakt for eleven. RME mener, at det er vigtigt at de røde
tråde i stoffet væves sammen fx grundopfattelserne ”lagkagebrøk” (geometrisk
repræsentation), division og proportion tænkes sammen (Tal, Algebra og
Funktioner s.118). Det er altså vigtigt hele tiden som underviser at have både
den vertikale og horisontale matematisering for øje, hvis eleven skal opnå en reel
forståelse og indsigt i brøker.
·
Kan man finde frem til regler ud fra den?
Fordelen kan være at ved at opstille brøker
på en tallinje, vil eleven kunne danne sig en forståelse og indsigt, som
understøttes visuelt. Det er muligt at se, hvordan brøkens værdi forandres.
Samtidig vil det være muligt at lave flere tallinjer under hinanden og derved
kunne sammenligne størrelsesværdien fx værdier med x/2 eller y/4 i nævneren.
Fatter
ikke hvilken regel man kan se midt s.55??????
Refleksion omkring læring af brøker i
grundskolen:
Synspunkt 1 hedder brug lommeregner og lav om til
decimaltal og regn.
Synspunkt 2 brøklæring er vigtig i 6.-7.kl, da det danner
basis for ligninger senere.
Synspunkt 3 Brøkregning kan give talforståelse, som kan
basis for senere bogstavregning.
Decimaltal på mellemtrinnet
Diskuter,
hvordan det vil være muligt for jer faktisk at inddrage jeres faglighed og
jeres viden om, hvordan børn lærer matematik, når I skal undervise i brøk og
decimaltal.
Lav
tre oplæg til en klasses arbejde med;
Decimaltal
ud fra en hverdag og i relation til brøker
Addition
og subtraktion af decimaltal
Multiplikation
og division af decimaltal
Hold
de tre oplæg for hinanden i studiegruppen og giv kritik og ideer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar