Kap.9
Evaluering i matematikundervisning
Evaluering skal forståes bredt om enhver systematisk, faglig
vurdering, der har til formå at vurdere eleven. Altså find ud af udbytte af
undervisningen i form af faglig udvikling. Fx en test.
En evaluering skal have et uddannelsesmæssigt formål -
fremadrettet.
Oplæg1
Standards 2000 betegner evaluering som grundlæggende og en
nødvendig fuldintegreret del af undervisningen (NTCM 2000 s.22 ff) og det skal
ikke være en separat aktivitet, der betragtes som en afbrydelse af almindelig
undervisning.
I Danmark bruges siden 2007 ligesom mange andre lande
obligatoriske nationale tests. Så
spørgsmålet er for matematiklæreren, hvordan bruge testene til noget
konstruktivt i elevens læreproces.
Forudsætningen for dette er at jeg;
- · Kan analysere og diskuter grundlæggende intentioner, karakteristika og principper for evaluering
- · Har et grundigt kendskab til en række forskellige evalueringsformer
- · Kender til problemer, der er med at evaluere forskellige aspekter af faget, og kan forholde sig til forskellige evalueringsformers styrker og svagheder i den sammenhæng.
- · Er klar over, hvordan evaluering kan have indflydelse på hvad der opfattes som vigtigt i undervisningen.
Et historisk tilbageblik
I 1500-tallet er der ifølge Kilpatrick eksempler på ønsket
om at vurdere elevers intellektuelle styrke og karakter, men først i start
1900-tallet (Binet-Simon test) speede udviklingen op.
Thorndike udviklede test fra 1908-1916 - Thorndike anses
også som grundlægger af behaviorismen i USA. Samtidig anså man i USA at enhver
skulle hurtigst muligt testes for at finde frem til medfødte muligheder
(Shepard 2000, s.4).
For at undervisningen skulle være mest effektiv indførtes
faste læseplaner og lærebøger, der skulle følges præcist og omhyggeligt af
læreren og undervisningens resultater skulle kontrolleres med tests. Tanken var
ifølge Shepard at læring sker gennem akkumulering af små dele viden -den er opbygget
i en hierarkisk rækkefølge - ofte testning for at sikre at stoffet kunnes -
motivation kommer udefra i form af positiv feedback.
Oplæg3
Evalueringens formål, karakteristika og pejlepunkter
To grunde til evaluering;
1.
Summativ
evaluering. Dokumentation af elevens formåen på et givent tidspunkt
(produktkontrol) fx færdighedsprøven eller prøve som afslutning af et
undervisningsforløb.
2.
Formativ
evaluering. Evaluering for at kunne planlægge fremadrettet ud fra elevens
aktuelle kunnen og forståelse. Evalueringen er en interaktiv proces der skal
give læreren indsigt i elevens læreproces til bedre at kunne tilpasse
undervisningen, så den imødekommer elevens behov (Wiliam 2007, s.1054).
Ofte vil det ved formativ evaluering ske i form af;
·
Samtaler med eleven om forståelse af fx gange
med udgangspunkt i nogle opgaver
·
Skriftlige kommentarer til et projekt
·
Klassediskussion af en præsentation i klassen af
fx en elev undersøgelse med målinger
To andre forhold jeg bør tage.
For det første evaluerer jeg
nu også det jeg gerne vil evaluere?
Er målet at en elev kan producere korrekte
svar (Høj validitet). Eller vil jeg evaluere forståelsen af hvordan et
matematisk fokuspunkt kan anvendes?
For det andet bør jeg overveje om eleven vil få samme
bedømmelse, hvis det fx var en anden lærer der foretog testen? Eller eleven tog
testen en anden dag? En evaluering der ikke er påvirket af tilfældige forhold
kaldes for reliabel.
Oplæg4
Principper for formativ evaluering
Evalueringsforsker David Clarke siger at evaluering fra min
side bør omfatte indsamling af viden, fortolke, drage konklusioner og handle
herudfra. For eleven er evaluering en chance for at vis hvad denne har lært.
Clarke har udformet (1997) 5 principper til en konstruktiv
evaluering;
- · Repræsentere undervisningens mål og værdier,
- · Være en udveksling af information,
- · Optimere elevernes muligheder for at vise, hvad de har lært,
- Have undervisningsmæssig værdi,
- · Informere kommende tiltag i undervisningen.
Standards 2000 har også tanker om evalueringens formål;
- · Den skal reflektere det eleven bør kende til og kunne arbejde med
- · Fremme læringen
- · Bidrage til lighed ved at eleven kan vise hvad denne kan og hvad denne ikke kan og jeg kan hjælpe den dårlige elev videre
- · Være en åben proces, så elever og andre ved, hvad der skal evalueres og hvordan
- · Fremme gyldige konklusioner vedr. elevernes læring????
- · Være en proces der hænger sammen med det, der anses for vigtigt og de måder, der er undervist på ???
Lange(1993, s.199) fremhæver disse evaluerings mål;
- · Evaluering skal være en integreret del af læreprocessen
- · Den skal give mulighed for eleven at vise hvad de kan og ikke hvad de ikke kan.
- · Evaluering skal kunne måle alle mål????
- · Formen skal ikke dikteres af muligheder for objektiv scoring???
- · Evalueringen skal være praktisk så den kan passe ind i skolens hverdag???
Oplæg5
Evalueringens indhold og kompleksitet
Diskussioner om mål og indhold i forhold til evaluering er
kompleks, for hvad ønsker man at måle? Er det elevens færdighedsbeherskelse,
begrebsforståelse eller beherskelse og forståelse af faglige processer fx
kompetencer? Det er fx svært at evaluerer, hvad en elev har forstået om en
regningsart.
Endnu sværere bliver det med kompetencer, der har elementer
af færdighed og forståelse i sig. Men også at eleven kan stille spørgsmål,
ræsonnere, problemløse eller modellere. Her må jeg fortolke, da det ikke på
samme måde som ved færdighedsregningen kan være reliabel.
Oplæg6
Dybest set er evaluering komplekst og desto mere kompliceret
viden der skal evalueres, desto sværere bliver det og mere meningsløst at sætte
et præcist mål på det fortolkede resultat,
Evalueringens effekter
Backwash-effekten
af evaluering afspejles i 3 sammenhængende dele.
1. hvad er væsentligt i
matematikundervisningen. 2. en god feedback til eleven må give en læring hos
eleven. 3. elevens selvopfattelse formes, især hvis der gives karakter (Wiliam
m.fl. 2004, s.50).
Backwash og synet på matematik
Flere undersøgelser viser, at alt efter hvad der testes i
til prøverne, så vil læreren og eleverne anse disse dele for det vigtigste at
lære i undervisningen. Altså en positiv bachwash effekt inden for disse
matematiske kompetencer.
Bachwash og elevernes umiddelbare udbytte
Wiliam refererer til undersøgelser over værdien af læreren
feedback til eleverne. Udkommet af feedback er for mig noget overraskende……
Wiliam refererer også at ros ikke nødvendigvis fremmer
læreprocessen. Den bedste feedback fås, når den har fokus på, hvad der er
nødvendigt at gøre for at opnå fremgang. Vigtigt at eleverne får at vide, hvad
de skal gøre og ikke, hvordan de har klaret sig (ibid., s1085). Clarke fremføre også, at et enkelt tal ikke
kan fange kompleksiteten i det en elev kan.
Oplæg7
Oplæg8
Nationale tests og mulig anvendelse i fremadrettet henseende
Oplæg9
Evalueringsformer
Oplæg10
Ovenover forskellige eksempler på evalueringsformer.
Og
herunder nogle spørgsmål om, hvad jeg bør overveje før en evaluering.
Oplæg11
Minutevaluering
(Mogensen 2002, s.14) er en simpelt hurtig evalueringsform på 2 spørgsmål, der udfyldes sidst i timen. 1. hvad var det vigtigste jeg lærte? 2. Hvad er jeg stadig i tvivl om? I starten af timen noteres, hvad er målet for undervisningstimen.
Absolut kerne i
selvevalueringer er at placerer ansvaret hos eleven.
Det er svært for elever at lave selvevaluering, da det
kræver en meta-kognitiv indsigt, men Wiliam beskriver, at efterhånden vil selv-
og kammeratevaluering medføre, at eleven udvikler kriterier for at vurdere
kvaliteten af arbejder. Desuden bliver elever bedre til at arbejde sammen
(Ibid., s.83).
Gruppe- og par-evaluering
Ideen er at det er eleverne der skal være aktive i
processen.
Traffic light metoden (Wiliam 2001) Efter en fremlæggelse
gives feedback i form af - grøn, for forklaring over ens eget niveau, - gul
gives for forklaring på ens eget niveau, og - rød gives for en forklaring under
ens eget niveau.
Oplæg12
At ændre
oplægget eller bede eleverne producere dem selv
Heuvel-Panhuizen (1994) beskriver at den formative
evaluering kan blive bedre ved at inddrage ikke-matematiske kontekster. Herved
fremmer det eleven til at tænke i flere ukonventionelle løsningsstrategier,
dels gøres det mere tilgængelig for eleven.
Oplæg13
Oplæg14
En anden vinkel er at lade eleverne selv konstruere opgaver
fra bunden. Fx i forbindelse med procenter: konstruer en nem og en svær opgave
om procenter og løs dem begge. Forklar hvorfor de var nemme og svære.
Oplæg15
Fri skriftlig besvarelse med tegning, ord og symboler
Inspireret af Heuvel-Panhuizen og PRIM fra Sverige evalueret
ved at eleven får én opgave på et stykke A4, således at der er plads til både
tegninger, og og/eller matematiske symboler. Herudfra kan læren danne sig et
overblik i klassen, hvilke elever der især kræver fokus.
Oplæg16
Brev til oldemor
En evalueringsmetode der består i at skrive et brev til
oldemor, om det de har lært i klassen for nylig.
Registrering af observationer i klassen
Ved at lave en systematisk registrering vil læreren kunne
opnå en opkvalificering og derved en større indsigt i elevens kunnen end ved
kun at basere sine betragtninger på klassesamtaler, dialog og samvær i klassen.
Oplæg17
Dialoger og
klassesamtaler
Sfard fremhæver at det er vanskeligt at indgå i en dialog
med en elev, uden at denne bliver mere optaget af dialogen end af det indhold,
som eleven skal lære om.
Oplæg18
Oplæg19
Hvad er den grundlæggende forskel på summativ og formativ
evaluering?
Oplæg20
Beskriv meningen med ordene validitet og reliabilitet i
relation til evaluering.
Oplæg21
Lav en plan….. ja tak
Ingen kommentarer:
Send en kommentar