Matematik
v. Povl Hansen m.fl.
Matematikkens naturer
Mogens Niss beskriver i bogen ”Matematikken og Verden” som matematik
havende 5 forskellige naturer.
Den 1. natur - den videnskabelige matematik er en matematik
af absolut sandhed, der beskæftiger sig med aksiomer. Aksiom defineres
som en grundantagelse, der antages at være sand og som ligger til grund for et
større system af sætninger. Fx Aksiom nr4: Enhedskvadratet har arealet 1.
Sætning: arealet af et rektangel er lig med længde gange bredde.
Videnskabsfaget matematik ligger, som en paraply over de
fleste natur- og tekniske videnskaber, hvor matematikken benyttes til at
beskrive og modellere sammenhænge (den 2. natur).
I 4. natur -Undervisningsfaget matematik tager Basil
Bernstein (Bernstein 2001:188f) udgangspunkt i den proces, han kalder rekontekstualisering.
Et begreb, der kan beskrive forholdet mellem skolefaget matematik og den
matematik ”uden for” faget og skolen, som faget egentlig reproducerer og
bearbejder.
Lærermidlerne tager derfor oftere udgangspunkt i 3.natur. I nutiden
leder udviklingen mod en tænkning i kompetencer - KOM. Hvor KOM definerer en
kompetence som ”en indsigtsfuld
parathed til at handle hensigtsmæssigt i situationer, som rummer en bestemt
slags matematiske udfordringer” Nu fokuseres også på fagliglæsning og
kommunikationskompetencer. Der er derfor sket en drejning i matematikken,
således at vægten ligger mere på det forståelsesmæssige og ikke
træningsbestemte.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar