søndag den 5. oktober 2014

Matematikkens naturer v.Povl Hansen m.fl.

Matematik
v. Povl Hansen m.fl.

Matematikkens naturer
Mogens Niss beskriver i bogen ”Matematikken og Verden” som matematik havende 5 forskellige naturer.





Den 1. natur - den videnskabelige matematik er en matematik af absolut sandhed, der beskæftiger sig med aksiomer. Aksiom defineres som en grundantagelse, der antages at være sand og som ligger til grund for et større system af sætninger. Fx Aksiom nr4: Enhedskvadratet har arealet 1. Sætning: arealet af et rektangel er lig med længde gange bredde.

Videnskabsfaget matematik ligger, som en paraply over de fleste natur- og tekniske videnskaber, hvor matematikken benyttes til at beskrive og modellere sammenhænge (den 2. natur).


I 4. natur -Undervisningsfaget matematik tager Basil Bernstein (Bernstein 2001:188f) udgangspunkt i den proces, han kalder rekontekstualisering. Et begreb, der kan beskrive forholdet mellem skolefaget matematik og den matematik ”uden for” faget og skolen, som faget egentlig reproducerer og bearbejder.
Lærermidlerne tager derfor oftere udgangspunkt i 3.natur. I nutiden leder udviklingen mod en tænkning i kompetencer - KOM. Hvor KOM definerer en kompetence som ”en indsigtsfuld parathed til at handle hensigtsmæssigt i situationer, som rummer en bestemt slags matematiske udfordringer” Nu fokuseres også på fagliglæsning og kommunikationskompetencer. Der er derfor sket en drejning i matematikken, således at vægten ligger mere på det forståelsesmæssige og ikke træningsbestemte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar