Kap.6
Grundsynet
på brøker i RME
RME følger 5 indgangsvinkler;
1.
Virkeligheden er både kilde til begrebsdannelsen
og felt for anvendelser
2.
Eleverne skal gives lejlighed til aktivt at
bidrage til deres egen læreproces; de spiller rollen som konstruktører.
3.
Opmærksomheden rettes især mod produktion af
symboler, diagrammer og visuelle modeller.
4.
De røde tråde i stoffet skal væves sammen: fx
skal grundopfattelserne ”lagkagebrøk”, division og proportion tænkes sammen.
5.
Læreprocessen er interaktiv: diskussioner,
forhandling og samarbejde er væsentlige i den kollektive læreproces
(Streetfland, 1991, s.21 ff.)
Øvelse1
5 elever skal dele 8 pizzaer,
hvordan gøres det ligeligt?
Ved at bruge den Freudenthals uformelle
fremgangsmåde vil metoderne tage udgangspunkt i deres erfaringsverden og dele
fx 5 af de 8 pizzaer med en til hver.
Der vil være 3 pizzaer tilbage som skal deles,
hvordan kan dette gøres?
Ved fællessnak med skuldermakker vil eleven måske få
en forståelse for, at der kan være flere forskellige metoder til at dele
pizzaerne.
Læreren kan udfordre eleven med
spørgsmål;
hvis der er en pizza, hvor mange stykke skal pizzaen deles i for at
alle 5 får et lige stort stykke?
hvis der er to pizzaer, hvor mange dele skal
pizzaerne så deles i?
hvad hvis der var 5 pizzaer, hvor meget får hver så?
Læreren kan også udfordre eleven ved
at sige;
de 8 pizzaer har forskelligt fyld og alle 5 vil have noget fra hver
pizza. Hvordan kan det gøres? Eleven bevæger sig altså over i en præformel forståelse
for, at der er tale om noget, der kan være dele af en helhed.
RME indføre begrebet heltalsdistraktorer
om de læringsvanskeligheder, der ofte opstår, når eleven skal lære at overføre
forståelser og færdigheder fra praktisk uformel og præformel til den formelle
operation.
Fx ”Når man dividerer, bliver det mindre”. Korrekt for naturlige tal
(minus 1), men når 3: ½ = 6, så passer det ikke. Den er en heltalsdistraktor.
RME beskriver i kapitlet, hvordan eleven udfordres i at
tænke praktisk og derved egentlig tilegne sig både en viden om brøker og
forholdsregning fx en halv lagkage, og ikke i symboler ½, før eleven har en
klar forståelse af den uformelle og præformelle kontekst.
For at kunne beskrive elevens udvikling via RME metodik har
Streefland nogle pejlepunkter:
ü
Modstandskraft
over for heltalsdistraktorer. Dvs. at eleven på laveste niveau vil ikke
bide mærke i at der kan være en konflikt i en metode giver fx ½ +1/3 = 2/5 og
en anden ½ + 1/3 = 5/6. På højeste niveau vil eleven reagerer (give modstand)
på de forskellige resultater.
ü
Progression
i brugen af skematisering. På laveste niveau har eleven brug for en
konkrete lagkage situation. På højeste niveau bruger eleven ren symbolik.
Streefland kunne udlede, at for at eleven kan opnå bedre
forståelse, skal der især arbejdes på at få det konkrete niveau til at hænge
bedre sammen med skematiseringsniveauet (ibid., s.249 f.).
Øvelse2
Undersøgelse1
Mål: Omskriv blandede tal til brøker
Lærerens arbejdskort:
Vi tager udgangspunkt i lette
brøkdele
Spg1 Hvor mange halve kan vi få af
en hel?
Spg2 Hvor mange halve skal der til
for at få 2 hele?
Spg3 Hvor mange halve skal der være
for at få 2½?
Spg4 Hvordan kan du lave 3 ens
figurer ud fra 10 ens cuisenaire? Og hvad er der i overskud?
Spg5 Vis 2/5 med
cuisenaire?
Forløbet her går i spænd med RME da
det tager udgangspunkt i en visualisering, hvor eleven gradvis får en
forståelse for, hvordan enheder kan deles i mindre enheder, og hvordan
enhederne kan samles i helheder.
En anden måde at bearbejde
forståelsen kunne være at bruge en app som fx geoboard, hvor eleven kan arbejde
med problematikken i forhold til sømbrætte. Eller forholdet mellem helheden og dele af... fx. ved at bruge cuisenaire kan dette bearbejdes alt efter hvilken
farve/størrelse jeg tager som udgangspunkt fx hvis jeg tager den, der er 8(cm), så
kan jeg stille eleven spørgsmålet, hvilken er halv størrelse? Og igen hvilken
er halv størrelse af denne? Herved får eleven en forståelse af forholdet mellem
størrelser som kan omsættes til mere præformel matematisering.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar