Efter dette kapital har jeg viden om:
- - Talbegrebets historie frem til ca.1600 og de første regnebøger.
- - Historisk matematik anvendt i undervisningen
- - Kendskab til de revolutionære taludvidelser fra de oprindelige naturlige tal.
Tallenes antropologi
Historisk har hånden været udgangspunktet for at tælle fx det
persiske ord for hånd, pentcha, og heraf det græske for penta-, som vi kender
fra pentagon ”femkant”
Tal:
|
5
|
10
|
100
|
1000
|
Navn:
|
penta
|
deka
|
hekto
|
kilo (chilo)
|
Regner du tæerne med, har du 20 at tælle med. I danske er alle
tierne fra 50 til 90 sprogligt bygget på 20 som grundtal, fx er halvtreds en
forkortelse af halvtredsindstyve.
Overvej/diskuter 1
Bør dansk ud fra matematik-pædagogiken arbejde med tal, som de
øvrige Skandinaviske sprog? Femti, seksti….
Jeg mener, at det danske talsystems opbygning er en hindring
for at børn i at få en nem tilegnelse af talforståelse, mens den logiske
opbygning af fx femti vil meget hurtigere kunne læses, dels da det er i
læseretningen og ikke mindst forstås som 5 tiere. Selv i 7.kl i Danmark kan
elever have svært ved at forstå, hvordan tallene skal stå, når der spørges om
opskrivning af fx 4 hundrede, 3 tiere og 3 enere, fordi de nu har lært, at det
skal hedde firehundredeogtreogtredive.
Er det muligvis derfor nemmere at opnå grundlæggende
talforståelse i andre sprog?
I og med at eleverne vil opfatte systemet som
logisk henholdsvis ulogisk, så må det være klart, at når eleven oplever en
dybere forståelse hurtigt af den logiske opbygning af tal, må det skabe det
overskud at kunne blive udfordret på nye mere komplekse opgaver.
Hvorimod at
det ulogiske system må medføre længere tid på udenadslære uden nødvendigvis
dybere forståelse og dermed også en barriere for tilegnelse af matematiske
udfordringer.
Tidlige spor
af tal
Tællesystemer opstod i samfund, der begyndte at udvikle sig
med handel. Sumererne i Mesopotamien udviklede ca.3000 f.v.t. et tal og
skriftsystem samtidigt - kileskriften (figur 2)
Dele af dette system, det "seksagesimale" har grundtal 60. Det overlever stadig i
inddelingen af timer i minutter og sekunder.
Udviklingen af kileskrift nåede sit højdepunkt under Hammurapi
omkring 1800 f.v.t., hvor nogle af symbolerne nu kunne tolkes som brøkdele. Og
dermed kunne ligninger af førstegrad og af anden grad løses.
Figur
3 den typiske kileskrift.
Øvelse1
Jeg vil undervise sumeriske elever ved, at vise ”kilerne” længst
mod højre kan tælles op til og med 9 kiler (enernes plads).
Bliver der flere
omsættes det til et trin/en kile længere mod venstre (tiernes plads). Denne
plads kan rumme op til 5x10.
Bliver begge pladser fyldt med kiler, omsættes det
til et nyt trin/kile nemlig kiler, der svarer til 60´ere. Hvis eleven forstår
denne tankegang, er det ikke svært hverken at trække fra eller lægge til.
Øvelse2
Øvelse3
?
Tal på hieroglyffernes tid
Et par århundrede efter sumererne fandt ægypterne på et
titalssystem. Talsystemet er additivt.
Øvelse4
Ægyptisk multiplikationsmetode omsat til vores algorimter
også kaldet fordoblings-halveringsmetoden;
16 gange 23
8 46
4 92
2 184
1 368
Hvis der ikke kan halveres præcist sættes en / og rundes ned
/11 gange 14
/5 28
2 56
1 112
Svaret er sidste tal plus tallene ud for /
11 x 14 = 14 + 28 + 112 = 154
Øvelse5
Udregn 8 x 17 og 37 x 51
8 x 17
4 34
2 68
1 136
/37 x 51
18 102
/9 204
4 408
2 816
1 1632
|
Øvelse6
Ægyptisk regnemetode:
arealet af et kvadrat har siden 8/9 af
cirklens diameter
Find cirkels areal når diameteren er 9 cm =
9cm x 8/9 =
72cm/9 = 8cm
Kvadrates areal er l x b =
8cm x 8cm = 64 cm2 som
svarer til cirklens areal
Kontrol udregning cirklens areal: π x r2 = 63,6 cm2
Ægypterne satte værdi for π til 3,16, hvilket i ovenstående
udregning vil give resultatet: 63,99
Regnebræt og kugleramme
Romerne brugte i det daglige en form for kugleramme. Den
kugleramme med ti kugler på hver tråd fra vores skolesystem stammer dog fra
Rusland. Det var en kugleramme Napoleons hære tog med hjem omkring 1812.
Øvelse7
Kuglerammen kan i dag erstattes med pc´programmer, men hvis
der ikke er muligheder for at bruge it, så er det en konkret og illustrativ
måde at tælle 10´ere. I praksis kan kuglerammen dog erstattes af kastanjer,
sten etc.
Positionssystemet som grundlag for moderne regning
De gamle systemer havde den ulempe, at der kunne være
fortolknings forviklinger. Omkring 250 f.v.t. indføres et tegn for mellemrum -
nemlig to kiler på skrå. Dette tegn havde samme funktion som vores tegn for
nul, uden dog at det blev brugt aktivt som et nul.
Omkring 600-tallet beskriver en inder ”sunya” dvs. det tomme,
der i første omgang noteres som en prik, men med tiden ændreres til en lille
cirkel.Araberne
tog omkring 800 dette samt de indiske talsymboler fra et til ni med sig. Det
var matematikeren al-Khwarizmi (algoritme) der først beskrev det nye
positionssystem.Den første kendte forekomst af
titalssystemet i Europa er et manuskript ”Codex Vigilanus” fra Spanien år 976.Imidlertid er det
takket været Leonardo Pisanos (Fibbonacci) der i 1228 skriver …
”De ni indiske tal er 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1. Med disse ni tal og med tegnet 0…. kan man skrive ethvert tal, som det skal blive vist senere.”
Værket introducerer arabertallene, som de fejlagtigt kaldes, i Europa.
Øvelse8
?
Grækernes opdagelse af irrationale tal
Grækerne
skelnede skarpt mellem tal og størrelser, hvor ifølge Aristoteles (384-322
fvt.) størrelser er ``det, der kan deles i stykker, der igen kan deles
uendeligt mange gange'', men tal fremkommer ud fra den udelelige enhed 1, der
ikke selv opfattes som et tal. Denne skelnen daterer tilbage til pythagoræerne,
der havde doktrinen, at ``alt er tal''.
|
”I en
retvinklet trekant med de to korte sider a, b og den længste c, gælder a2 + b2 = c2
”
Omkring
430 fvt. stødte de imidlertid på det paradoks, at længden af diagonalen i et
enhedskvadrat ikke kan udtrykkes vha. deres tal.(da intet helt tal ganget med
sig selv gav 2)
Paradokset fik lov til at spøge i mange år, og der gik lang
tid, hvor man ræsonnerede ud fra længder af linjestykker i stedet for egentlige
tal.
Grækerne kunne altså godt geometrisk vise alle rationale tal
som geometriske størrelser - som linjestykker.
Fx enheden e har størrelsen
---------- derfor må enheden 3e have 3 størrelser af enheden e. Dette førte til
konstruktioner af brøkdele, når dele af enheden e skulle beskrives.
Øvelse9
?
Den langsomme accept af negative tal
Det var kineserne, der først brugte de negative tal i
beregninger, men også inderne brugte omkring 2.årh.f.v.t. negative tal.
Araberne, der tog de indiske begreber til sig, ville dog ikke have noget med
negative tal at gøre, hvilket gjorde det svært for dem at løse ligninger.
Fibonacci skrev i 1202 opgaver i sin bog ”Liber Abacci” om negative tal bl.a.
til at beskrive gæld.
Mens munken Luca Pacioli opfandt "dobbelt bogholderi", hvor
enhver post skulle indføres to steder med modsat fortegn - de negative tal var her
”trække fra tal”.
Endnu i 1500-tallet kaldes negative tal for ”fiktive tal”(Cardano)
Først omkring år 1700 får den talakse som gærkerne indførte
med deres geometriske regning en negativ og positiv halvdel.
Opsamling på kap.3
1) To episoder
fra tallenes historie, som kan bruges til, hvordan jeg tilrettelægger min
matematikundervisning - kort beskrevet og hvilken indflydelse den har.
Ud fra FFM skal eleven under tal og
algebra/regnestrategier efter 9.kl. kunne udføre sammensatte beregninger med
rationale tal og eleven skal have en viden om regningsarternes hierarki.
Her kan underviseren udfordre
eleven ved at lade eleven arbejde med fx det ægyptiske hieroglyfsystem og det
romerske tællesystem. Systemer der er nogenlunde at gå til men samtidig
udfordre nutidig tals opsætning og hierarki - Herved sættes det system, de
arbejder med til dagligt i relief, og det giver mulighed for, at få eleverne
til at reflektere over vores system med enere, ti´ere og hundrede.
Det, der gør
det sjovt for eleverne, kan også være at de fleste elever kender til
pyramiderne - og altså har en ide om, at hieroglyfferne er meget gamle, samt de
fleste elever kender til Romerriget via film som Gladiator.
Tal:
|
1
|
5
|
10
|
50
|
100
|
500
|
1000
|
Originalt:
|
I
|
V
|
X
|
L
|
C
|
D
|
Traditionelt:
|
I
|
V
|
X
|
L
|
C
|
D
|
M
|
1) Beskriv forskellige
passager fra kapitlet, der er super at fortælle eleverne om.
Der har været mange steder i læsningen, der har været
interessant og aha-oplevelser.
Såsom sumerernes system, der måtte udvikles
efterhånden, som samfundet blev mere komplekst. En god pædagogisk reference til
at eleverne i et komplekst samfund er nød til at kunne arbejde med komplekse
problemstillinger. Sumerernes system vil kunne være en slags koder til
afkodning for eleverne.
Så er der også den ægyptiske form for multiplikation; fordoblings-halveringsmetoden,
der er god at vise eleverne. Igen fordi eleven må eksperimentere med tallene og
her kan de efterfølgende nemt tjekke resultatet på traditionelvis. En udmærket øvelse
for eleverne at konstruere udfordringsopgaver til hinanden.
Det er selvfølgelig også interessant med vores sprog
og koblingen til, hvordan vi har bygget vores danske tal op.
Vi har spor af et
tolvtalssystem, fordi der kommer et brud efter 12, hvor de følgende navne
rummer spor af ti. Mens tal mellem 50 og til 99 halvtreds = halvtredsindstyve = 21/2∙20
henfører til grundtallet 20. Dette er også kendt fra fransk fx hedder 87
quatre-vingt sept - 4 x 20 + 7
2) Overvej
hvilken ide der kan være med at nogle matematikbøger præsenterer tidligere
talsystemer.
Når matematik i vore dage inddrager ældre tiders
algoritmer kan det fra et pædagogisk synspunkt være et mål, at få eleven til at
realisere at regnemetoder er kulturbestemt, og dermed kan det også være med til
at opmuntre eleven til selv at gå på opdagelse i at finde på andre end de
konventionelle regnemetoder - altså at tillægge sig en mere eksperimenterende
tankegang.
Tankegange som netop FFM har fokus på fx efter 9.kl kompetencemål:
eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik.
Og
under matematiske kompetencer/ræsonnement og tankegange efter 6.kl. - eleven
kan anvende ræsonnementer i undersøgende arbejde.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar