Radikal konstruktivisme
Gør rede for, hvad der i den radikale konstruktivisme menes med assimilation, akkommodation, mentale skemaer, refleksive abstraktioner og antaget fælles forståelser
Læring ses hos den radikale konstruktivisme, som en
dialektisk adaptionsproces, hvor det ydre internaliseres i kognitive strukturer
(mentale skemaer).
Teorien beskriver hvorledes vi mennesker forsøger at
tilpasse os vores omverden, gennem en udvikling, konsolidering og ændring af vores
kognitive strukturer.
Adaptionsprocessen (læringsprocessen) betragtes af den
radikale konstruktivisme som 2 dimensional, beskrevet ved henholdsvis
assimilation og akkommodation.
Mentale skemaer:
Mentale skemaer, kan også udtrykkes som kognitive
strukturer der består af summen af alt
det et menneske ved, mener og synes at forstå i forhold til en given
situation/fænomen – med andre ord, vores
forforståelse (Delta s. 76). Det er disse mentale strukturer mennesket i første
omgang trækker på, når man møder ”livet”. De mentale skemaer bringes i spil i
forhold til, hvordan det enkelte menneske vil handle i forhold til en given
situation/fænomen.
Assimilation & akkommodation:
Assimilation beskriver den situation, hvor nye
indtryk indarbejdes i allerede eksisterende mentale skemaer, det vil med andre
ord sige, at erfaringer og oplevelser fortolkes ud fra og passes ind i gamle og
allerede eksisterende mentale skemaer /forståelsesrammer (kognitive strukturer)
(Klafki er inde på det samme(Helle)).
Assimilation er således en konsoliderende
funktion. Men nogle indtryk kan imidlertid ikke indpasses i de eksisterende
skemaer, og derfor må der oprettes en ny ligevægt – dette kaldes akkommodation.
Ved akkommodation sker der således en omstrukturering af de mentale skemaer,
fordi nye oplevelser og erfaringer ikke kan forstås ud fra de eksisterende
kognitive strukturer, hvorfor disse kognitive strukturer må ændres! ( Delta s.
77).
Refleksive
abstraktioner:
Deltas beskrivelse af begrebet ”refleksive
abstraktioner” synes umiddelbart at kunne forstås som det forhold, at vi
mennesker konstant selekterer eller fokuserer på visse kendetegn og udvælger de
informationer vi vil være opmærksomme på og dermed også fravælger eller
negligerer andre (adfærdspsykologien betinget adfærd?(Helle))
Kun de påvirkninger, der
vurderes af betydning vil blive bearbejdet, og dermed i sidste ende have en
betydning for erkendelsen/læringen/akkommodationen.
Når drengene i eksemplet i
Delta s.85 ikke lærer noget af øvelsen, sker det fordi de ikke får rettet
fokus/opmærksomhed mod ”det centrale” i læringssituationen, men i stedet,
ensidigt, har fokus på kendetegn, der kan assimileres i eksisterende mentale
skemaer/forestillinger.
Antaget
fællesforståelser:
Antaget
fællesforståelser synes at beskrive det forhold, at der ikke findes nogen
endegyldig sandhed. Fordi læring/viden og færdigheder betragtes som strengt
personlige (individuelle) – forstået på den måde, at vi som mennesker ikke kan
forstå 100% hvad et andet menneske forstår. Vi kan tro, at vi forstår hinanden
og ved, hvad den anden forstår/mener – men vi kan aldrig være 100% sikre.
Derfor opereres med begrebet, ”antaget fællesforståelser” – som er et udtryk
for det man menes at have en fælles forståelse for!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar