Arbejdskortbog B2
Børn udvikler metoder –
Multiplikation og division
Refleksionsspørgsmål både
for multiplikation og division
1. Hvilken rolle spiller det at kunne ”gange på papiret” i dag
Ved at få børnene til at øve
multiplikation og division på papir tvinger man dem til at prøve at forstå
tankerne bag disse begreber. Det er eksempelvis en god øvelse at give dem 100%
frihed til at benytte den metode, de nu finder rigtig i forhold til at løse
”multiplikation eller divisionsgåden”. Her er det vigtig, at vi lader den
enkelte elev tænke så kreativt som muligt indtil de finder den metode som de er
fortrolige med.
2. Hvilke mål kan man som lærer have for den enkelte elevs kompetence
Med udgangspunkt i den af
eleven valgte regnemetode kan man få eleven til at tænke i andre alternative
metoder ( eksempelvis de metoder andre i klassen benytter ). Herved vil deres
forståelse af multiplikation og division alt andet lige blive udvidet. Derefter
kan man som lærer introducerer de ”simple” og kendte multiplikations- og
divisionsalgoritmer og derved give dem redskaber, hvor de måske kommer
hurtigere (lettere) til resultatet.
3. Er det muligt at forbinde børns arbejde med talforståelse med ønsket om færdigheder i multiplikations
Ja, talforståelsen kan
sagtens forbindes med multiplikation og division. Det at børn eksempelvis ved
at der er tale om 1'ere, 10'ere og 100'ere mv. giver dem en grundlæggende og
hurtig metode til at kunne forstå de forskellige regneregler. Det er endvidere
også her man kan begynde at lede dem hen i forståelsen af, at eksempelvis
division er det modsatte af multiplikation.
4. Den ”lille tabels” betydning
Den lille tabel skal benyttes
som et grundlæggende redskab i forståelse af multiplikation og division. Det
giver børnene og læreren en fælles referenceramme uanset hvilken regne metode
den enkelte elev anvender i problemstillinger hvori multiplikation og division
indgår. Den lille tabel og anvendelsen af denne giver eleverne et minimum af
sikkerhed i forhold til forståelsen af de forskellige regnearter.
5. Lommeregneres funktion
Lommeregneren
skal kun benyttes når eleverne er fortrolige med forståelsen af hvad
multiplikation og division er for størrelse. Derudover skal lommeregneren
benyttes som kontrol og hvor sværhedsgraden af problemstillingen kræver brug af
hjælpemidler. Vigtigt er det dog, at forståelsen altid er på plads før
lommeregneren benyttes.
Personlig kommentar:
Jeg er ikke helt enig med Jan i sidste
punkt, hvor han skriver noget i retningen af, at alle elever skal regne uden
lommeregner (implicit: for at blive sikker i den lille tabel). Som udgangspunkt
- så ja det er godt, at de kan regne med den lille tabel i hovedet, men ren
udenadslære gør ikke eleven i stand til at bruge den viden i kontekst.
Jeg har elever i 7., der
ikke forstår eller kan hele den lille tabel - Ja jeg "leger"
tabellege nogen gange (sjældent) med dem, men i det daglige, vil jeg nok lægge
fokus på, om de gennem dokumenterede mellemregninger kan komme frem til en
fornuftig løsning på opgaven med alle hjælpemidler, lommeregner, google, you tube -
altså selve tabelkunnen bliver sekundært.
Jeg laver prøver via fx matematikfessor at lave differentierede opgaver, samt jeg prøver at øve eleverne i at arbejde aktivt med deres skuldermakker - således at de hjælper hinanden med forståelsen.
Mulige problematikker her: der er ingen der gider den meget dårlige elev - Det har jeg primært oplevet, hvis der bliver for stor faglig forskel mellem skuldermakkere.
Eleverne har ofte ikke den forståelse, at de rent faktisk bliver dygtigere også kommunikativt, når de hjælper hinanden. De har meget mere fokus på at nå opgaverne igennem. Hvordan arbejde med det?
Ofte "skjuler" den elever der ikke forstår opgavetypen sig ved at kigge efter - i stedet for at spørge ind til opgaven. Hvordan arbejde med det?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar