søndag den 14. september 2014

Arbejdskortbog B2 Børn udvikler metoder – Multiplikation og division

Arbejdskortbog B2

Børn udvikler metoder – Multiplikation og division

Refleksionsspørgsmål både for multiplikation og division



 1. Hvilken rolle spiller det at kunne ”gange på papiret” i dag


Ved at få børnene til at øve multiplikation og division på papir tvinger man dem til at prøve at forstå tankerne bag disse begreber. Det er eksempelvis en god øvelse at give dem 100% frihed til at benytte den metode, de nu finder rigtig i forhold til at løse ”multiplikation eller divisionsgåden”. Her er det vigtig, at vi lader den enkelte elev tænke så kreativt som muligt indtil de finder den metode som de er fortrolige med.




2. Hvilke mål kan man som lærer have for den enkelte elevs kompetence 

Med udgangspunkt i den af eleven valgte regnemetode kan man få eleven til at tænke i andre alternative metoder ( eksempelvis de metoder andre i klassen benytter ). Herved vil deres forståelse af multiplikation og division alt andet lige blive udvidet. Derefter kan man som lærer introducerer de ”simple” og kendte multiplikations- og divisionsalgoritmer og derved give dem redskaber, hvor de måske kommer hurtigere (lettere) til resultatet.





3. Er det muligt at forbinde børns arbejde med talforståelse med ønsket om færdigheder i multiplikations


Ja, talforståelsen kan sagtens forbindes med multiplikation og division. Det at børn eksempelvis ved at der er tale om 1'ere, 10'ere og 100'ere mv. giver dem en grundlæggende og hurtig metode til at kunne forstå de forskellige regneregler. Det er endvidere også her man kan begynde at lede dem hen i forståelsen af, at eksempelvis division er det modsatte af multiplikation.




4. Den ”lille tabels” betydning


Den lille tabel skal benyttes som et grundlæggende redskab i forståelse af multiplikation og division. Det giver børnene og læreren en fælles referenceramme uanset hvilken regne metode den enkelte elev anvender i problemstillinger hvori multiplikation og division indgår. Den lille tabel og anvendelsen af denne giver eleverne et minimum af sikkerhed i forhold til forståelsen af de forskellige regnearter.






5. Lommeregneres funktion


Lommeregneren skal kun benyttes når eleverne er fortrolige med forståelsen af hvad multiplikation og division er for størrelse. Derudover skal lommeregneren benyttes som kontrol og hvor sværhedsgraden af problemstillingen kræver brug af hjælpemidler. Vigtigt er det dog, at forståelsen altid er på plads før lommeregneren benyttes.

Personlig kommentar:
Jeg er ikke helt enig med Jan i sidste punkt, hvor han skriver noget i retningen af, at alle elever skal regne uden lommeregner (implicit: for at blive sikker i den lille tabel). Som udgangspunkt - så ja det er godt, at de kan regne med den lille tabel i hovedet, men ren udenadslære gør ikke eleven i stand til at bruge den viden i kontekst.

Jeg har elever i 7., der ikke forstår eller kan hele den lille tabel - Ja jeg "leger" tabellege nogen gange (sjældent) med dem, men i det daglige, vil jeg nok lægge fokus på, om de gennem dokumenterede mellemregninger kan komme frem til en fornuftig løsning på opgaven med alle hjælpemidler, lommeregner, google, you tube - altså selve tabelkunnen bliver sekundært.
Jeg laver prøver via fx matematikfessor at lave differentierede opgaver, samt jeg prøver at øve eleverne i at arbejde aktivt med deres skuldermakker - således at de hjælper hinanden med forståelsen.

Mulige problematikker her: der er ingen der gider den meget dårlige elev - Det har jeg primært oplevet, hvis der bliver for stor faglig forskel mellem skuldermakkere. 
Eleverne har ofte ikke den forståelse, at de rent faktisk bliver dygtigere også kommunikativt, når de hjælper hinanden. De har meget mere fokus på at nå opgaverne igennem. Hvordan arbejde med det?
Ofte "skjuler" den elever der ikke forstår opgavetypen sig ved at kigge efter - i stedet for at spørge ind til opgaven. Hvordan arbejde med det?






Ingen kommentarer:

Send en kommentar