Arbejdshukommelse og matematiklæring
Lisser Rye Ejersbo fra Håndbog om matematik i grundskolen.
Arbejdshukommelsen
hviler på fundamentale kognitive færdigheder.
Ca.10% af
elever har problemer med arbejdshukommelsen(Gathercole&alloway,2008) fordi
de af forskellige årsager er særligt udsatte for forstyrrelser.
Hukommelse
Hukommelse
er evnen til at indkode, opbevare og genkalde informationer. Baddeley(2009)
Arbejdshukommelsen
(kapacitet nogle få sek.) er til dels en opfyldning af korttidshukommelsen men
mest muligt skal helst sluses videre til langtidshukommelsen. Aktiv
arbejdshukommelse er bla afhængig af tykkelsen af myelin-skedernes fedtlag, der
derved forøger hastigheden af signaloverførelser.
Episodiske buffer/langtidshukommelse: personlige
oplevelser især fra enkelte usædvanlige oplevelser. Arbejdshukommelsen og den
episodiske buffer kaldes den udvidede arbejdshukommelsen, fordi det ofte er via
genkendelse af lagret vi parallel-kender nyt.
Semantisk langtidshukommelse: viden. Begge hukommelser kan
genkaldes og udtrykkes med ord - og kaldes derfor den eksplicitte hukommelse.
Modsat den implicitte hukommelse der er
automatiseret handling uden at kunne udtrykke det med ord. Det automatiske er
ubevidst handling den eksplicitte er reflekteret.
Arbejdshukommelsen
arbejder overordnet med 3 funktioner (Baddeley 2009)
1.Lagring
af visuel information - en rumlig og visuel lagring af objekter fx 3D
klodser ud fra 2D. Når jeg husker i
mønstre kaldes det chunking fx 606 11 707.
2.Fastholdelse
af verbal information: ved gentagelser huskes information bedre - kaldes
det fonologiske loop.
3.Koordinerinng
af de to funktioner - sker ved at skelne mellem S1 - den automatiske
opmærksomhed og S2 - den reflekterede opmærksomhed (Kahneman
2002)
Nye input
vil lagres som ”predictive coding” (Gjedde,2005, Hohwy,2008), hvor S1 spiller
en rolle, da der ofte er personlige oplevelser med ind over fx det er
uoverkommeligt at løse brøker, fordi man har haft dårlige oplevelser med det.
Indlæring
sker altså nemmest, hvis jeg kan genkende noget i et positivt mønster/helhed,
således at arbejdshukommelsen ikke belastes.
Tre forskellige former for opmærksomhed/koncentration i
forbindelse med arbejdshukommelse (Klingberg2008):
1.Stimulationsbetinget
opmærksomhed - delt opmærksomhed.
2.Kontrolleret/fokuseret
opmærksomhed(lyskegle)
3.Vågenhedsgrad.
Derfor smart at bruge forskellige strategier for at holde
koncentrationen fx ved afveksling i undervisningen. Sanser kan hjælpe med at
fremkalde elementer fra hukommelsen, uden at man nødvendigvis selv er bevidst
om det. En overbelastet arbejdshukommelse kan ikke rumme helt simpel lytning,
at tale er nemmere. Dette kan medføre, at læreren ikke formår at lytte til
eleven, men taler og taler uden at eleven lære noget.
Cognitiv decoupling(Stanowich2009) at kunne afkode
forskellige problematikker og bruge dem aktivt i ny kontekst. Der er forskel på
arbejdshukommelseskapaciteten for børn med og uden matematiske vanskeligheder. Videnscenter for Hjerneskade har
program, der træner hukommelse og opmærksomhed.
(http://www.awarenesstest.cp.uk/video/moonwalking-bear-awareness-test/)
Undervisning
og arbejdshukommelse
Matematik undervises som instrumentel
forståelse (hvornår og hvordan man skal bruge forskellige procedurer) og
som relationel forståelse (hvorfor
formler og regler virker) (Skemp1976).
Fokuspunkter ved forberedelse af min mat us.(Gathercole&Alloway2008):
- · Erkende svagheder ved arbejdshukommelsen
- · Hold øje med tegn på disse svagheder hos barnet
- · Vurder belastning af arbejdshukommelsen
- · Reducere belastningen af arbejdshukommelsen
- · Vær parat itl at gentage information
- · Opmuntre til brug af hjælpemidler til støtte for arbejdshukommelsen
- · Udvikle barnets brug af strategier, der kan støtte arbejdshukommelsen.
Tegn;
eleven; opsummerer, bruger
hjælpemidler fx klodser, lommeregner
mig; kort og præcise indlæg,
gentager og lytter til eleven, opdeler opgaven i mindre overskuelige dele.
Teenageres hjerne er ikke modnet
endnu til at overskue konsekvenserne af deres handlinger. Det er
belønningscenteret derimod. Jeg kan aflaste min arbejdshukommelse hvis jeg kan
formulere min mål med timen. Samtidig kan jeg ved at tage udgangspunkt i
elevens egen forestilling om et begreb bedre udnytte ”predictive coding” og derved give eleven mulighed for at udnytte deres
egne strategier for læring. Træningsideer til udvikling af strategier findes på
nrich.maths.org
Ingen kommentarer:
Send en kommentar