Delta
Jeppe Skott m.fl. Samfundslitteratur.
2008.
Kap.1.
Matematik skal betragtes både som processer og som produkter.
Eleven
skal altså både beherske begreber og færdigheder men også kunne undersøge,
beskrive og forudsige sammenhænge og mønstre.
Elevens indsats består i dag i
at systematisere egen aktivitet og finde sammenhæng mellem svar - at finde ud af, hvad man gør. Ved at
fokusere mere på selve processen udvikler eleven en dybere forståelse for færdigheder og sammenhæng i forhold til, når der
ensidigt fokuseres på produkt - at huske,
hvordan man gør.
Matematiske kompetencer
I Kompetencer og matematiklæring (Niss & Jensen, 2002) defineres en matematisk kompetence som en ”indsigtsfuld parathed til at handle hensigtsmæssigt i situationer, som rummer en bestemt slags matematiske udfordringer”(s.43).
I Kompetencer og matematiklæring (Niss & Jensen, 2002) defineres en matematisk kompetence som en ”indsigtsfuld parathed til at handle hensigtsmæssigt i situationer, som rummer en bestemt slags matematiske udfordringer”(s.43).
Elevens læring er en symbiose dels som en tilegnelse af
faglig viden og kunnen og dels som aktiv deltagelse i et fællesskab om
matematikken.
Et vigtigt kernepunkt er, hvad kan jeg som underviser gøre,
for at eleven når i mål med de to ovenstående punkter bedst muligt. I Standards
2000(NCTM 2000) er visionen, at læreren vejleder eleverne i at opstille
matematiske ”hypoteser”, der så aktivt undersøges og udforskes af eleven.
Lærerens rolle er altså ikke produkt retter men proces igangsætter. Lærere skal
ikke vise eleven hvordan et problem løses, som eleven så genbruger.
Matematiklæring
Opdeles i to områder - læring som tilegnelse og læring som deltagelse. Ved deltagelse forstås at eleverne selv spiller en aktiv rolle i forhold til hinanden og i forhold til at kvalificere hinanden i matematiske argumenter. Summa summarum fordyber eleven sig, kan hypotese opstilling og kvalificeret italesættelse hjælpe eleven med at strukturere matematiske sammenhænge.
Opdeles i to områder - læring som tilegnelse og læring som deltagelse. Ved deltagelse forstås at eleverne selv spiller en aktiv rolle i forhold til hinanden og i forhold til at kvalificere hinanden i matematiske argumenter. Summa summarum fordyber eleven sig, kan hypotese opstilling og kvalificeret italesættelse hjælpe eleven med at strukturere matematiske sammenhænge.
Ide Helle: Kan det være en ide, at lade
eleverne selv opstille opgaver til hinanden? Lade eleverne gå i fakta - lave
overslag, multiplikation, trække moms fra? - opstilling af hypoteser,
sammenhænge mellem regnearter, øve argumentation?
Gruppebesvarelse til stillet opgave:
Relateret til kap.1. Matematik for lærerstuderende, Delta Fagdidaktik, Jeppe Skott m.fl.
·
Sæt jer ind i hvordan de nye forenklede mål er
bygget op og giv bemærkning til dem, der passer ind i dette modul.
Vi kan på semesterplanen se, at vi skal ind over
fagdidaktiske og matematiske emneområder, hvor vi formoder, at vi kommer til at
inddrage de nye FFM i relevante sammenhæng. Altså at teorien fortløbende vil
kunne perspektiveres til de nye FFM. Hvordan opbygges forskellige
kompetencemål? Hvordan kan vi sikre, at vi når målene? Vi skal ikke kun se på
metoder men må også overveje, hvordan inddrager vi eleven i konstruktioner -
ved fx at tage udgangspunkt i elevens omgivelser og dagligdag. (fx Efter 6.kl.
FFM/Opmærksomhedspunkter/Tal og algebra - Regnestrategier/ Eleven kan vælge
hensigtsmæssig regningsart til løsning af enkle hverdagsproblemer og opstille
et simpelt regneudtryk.)
Vi skal (Standard 2000) ikke kun arbejde med elevens
færdighed og kundskaber, men også deres evne til at udvikle. (Fx Lamperts
elever der opdeler deres arbejdssider i 3-del med plads til dagens problem,
ræsonnement og eksperimenter. (s.39 Delta))
Problematikken kan være, at man som lærer har fokus på pensum
til eksamen - et dilemma som lærere helt konkret står med. Læreren bliver af
ledelsen og forældre bedømt ud fra resultater!
I de nye FFM er det muligt at gå meget deltaljeret ind og
forholde sig til læringsmål for færdigheds- og vidensmål. Samtidig med at man
overordnet stadig har kompetenceområder; matematiske kompetencer, tal og
algebra, geometri og måling og statistik og sandsynlighed. Vi diskuterede og
problematiserede også, om de Nationale tests fra UVM selv tager højde for de
procesorienterede mål, der lægges op til at eleverne skal beherske i de nye
FFM, eller er de mere rettet mod PISA placeringer?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar