onsdag den 10. september 2014

Tal, Algebra og Funktioner - grundbogen kap.1. Positionssystemet.


John Schou, m.fl.Samfunds litteratur 2013.





Algoritmer: de 4 regningsarter udført efter beskrevne metoder
Positionssystem: Et 10-talsystem.






Kap.1.


Positionssystemet

Fordelen ved positionssystemer er, at det er let at lave symboler for titalspotenser og derved gøre systemet mere overskueligt.
Også regnealgoritmer er en styrke ved positionssystemet. Har regneren forstået princippet med 1´ere, 10´ere etc. kan regneren også regne med meget større tal. (fx 43+65= 40+60  er lig 100 og 3+5 er lig 8. I alt=108).

Vanskeligheder ved at afkode talsystemer: Regnemetoder og tallenes udseende er kulturbestemt. 




I det binære system læser du fra højre mod venstre. dvs. hvis du skal skrive 10 så er det i binære tal 1010, eller 14 så er det 1110, 15 er 1111.Formlen for det binære talsystem for det næste tal svarer altid til det dobbelte af det førnævnte tal. Dvs. det første er enere, toere, firere, ottere osv. Et 1-tal betyder, at tallet skal tælles med, et 0 at det ikke skal. Man omregner det binære tal til et decimaltal ved at lægge værdien af de repræsenterede tal sammen. Dvs. at 2 skrives således: 0010, mens 7 skrives således: 0111. I byte svarer til 8 bite

Eksempel på binære opg.

Oversæt til 10-talssystemet: a=111101 = 32+16+8+4+1=61
B=10101010=128+32+8+2=170
a+b i det binære system
   + 111101
  10101010
1x128+1x32+0x16+0x8+1x4+1x2+1x1=231
b-a i det binære system
10101010
 -  111101
                ??




Alfabetaland  

Øvelse1:
Deltemalfa, deltembeta, deltemgamma, deltemdelta, alfun, alfunalfa, alfunbeta,…betun, betunalfa, betunbeta,…..deltun, deltunalfa, deltunbeta…..
Hvordan lægges de sammen? Alfemgamma + alfemgamma= alfunalfa?
Hvordan skrives op? Δα, δβ, δγ, δδ, αοο, αοα, αοβ, αογ, αοδ, ….βοο, βοα, βοβ,… γοο, γοα, γοβ…
Udregne: da + ady =
Udregn: db x dy =
Ex : a x a = aa men kan ikke finde ud af når det bliver mere kompleks?

Lille gangetabel/start
a
b
c
d
e
a
aa
ab
ac
ad

b
ba
bb
bc


c
ca
bc
cc




Diskuter1: 
Man er trænet i at tænke i bestemte mønstre og genkende forskellige tegn. At lære nyt er som at skulle starte med at finde balancen på en cykel igen. Meget uforståeligt indtil man gennemskuer systematikken.
Tror det vigtigt at der er en, der kan forklare og vise, hvad man skal gøre og hvordan.

At man indøver på forskellig vis fx visuelt, learning by doing plus øvelse, øvelse, øvelse - jvf. udvikling af nye neuroner og automatisering/genkendelse af strategier. 





Stillet opgave:
Læs kapitlet i grundbogen og løs øvelserne: 2, 3,5,6. Giv desuden en fællesbesvarelse på ”opsamling på kapitel 1”.


Øvelse 2:

a= 1 1 1 1 0 1     dvs;  (1*32)+(1*16)+(1*8)+(1*4)+(1*0)+(1*1)= 61X
b= 1 0 1 0 1 0 1 0     dvs; (1*128)+(0*64)+(1*32)+(0*16)+(1*8)+(0*4)+(1*2)+(0*1)= 170X


Addition:  a+b

                      1 0 1 0 1 0 1 0
             +                1 1 1 1 0 1
1 1 1 0 0 1 1 1 II

dvs; (1*128)+(1*64)+(1*32)+(0*16)+(0*8)+(1*4)+(1*2)+(1*1)= 231 X

Subtraktion: b – a

                      1 0 1 0 1 0 1 0
       1 1 1 1 0 1
       0 1 1 0 1 1 0 1II  

        dvs; (0*128)+(1*64)+(1*32)+(0*16)+(1*8)+(1*4)+(0*2)+(1*1)= 109X


Tjek i titalssystemet:

a+b= (61+170)= 231

b-a= (170-61)= 109



Øvelse 3

3a)  4 1 3 2 2V = ?X

(4*54) +(1*53) + (3*52) + (2*51) + (2) = ?dvs;

(2500) + (125) + (75) + (10) + (2) = 2712X dvs;

4 1 3 2 2V  = 2 7 1 2X




3b) Skriv 9 8 2 3X  i base V

Rest i base X
Potens (baseX)
Kvotient
Forbrug
9823
3125
3
9375
448
125
3
375
73
25
2
50
23
5
4
20
3
1
3
3


3 3 2 4 3V


Dvs;   9823X = 33243V


3c)  6512VII = ?X

(6*73) + (5*72) + (1*71) + (2) = ?X dvs,

(2058) + (245) + (35) + (2) = 2340dvs,

6512VII = 2340X


3d) 6512VII  i baseII

Rest i base VII
Potens i base VII
Kvotient
Forbrug
6512
4096
1
4096
2416
2048
1
2048
368
256
1
256
112
64
1
64
48
32
1
32
16
16
1
16
0

1 1 1 1 1 1II


Dvs:  6512VII = 111111II



Øvelse 4
 2EF i det hexadecimale talsystem i base X = 2 x 10 2 + 14 x 101 + 15 x 100=?

Eksempel på 5-talssystem



Øvelse 5


5a) Den lille tabel for addition i femtalssystemet:

+
0
1
2
3
4
0
0
1
2
3
4
1
1
2
3
4
10
2
2
3
4
10
11
3
3
4
10
11
12
4
4
10
11
12
13


5b) Den lille tabel for subtraktion i femtalssystemet:

-
0
1
2
3
4
0
0
1
2
3
4
1
-1
0
1
2
3
2
-2
-1
0
1
2
3
-3
-2
-1
0
1
4
-4
-3
-2
-1
0


Øvelse 6

6a) Addition i femtalssystemet:

      4324V
+    1324V
      12203V

Forklaring:

(1.trin)
13 en’ere
4 femmere
11  femogtyv’ere
10 (53)’ere (125’ere)

Bliver til
(2.trin)
3 en’ere
5 femmere
11 femogtyv’ere
10 (53)’ere
Bliver til
(3.trin)
3 en’ere
0 femmere
12 femogtyv’ere
10 (53)’ere
Bliver til
(4.trin)
3 en’ere
0 femmere
2 femogtyv’ere
12 (53)’ere

Bliver til
(5.trin)
3 en’ere
0 femmere
2 femogtyv’ere
2 (53)’ere
1 (54)’ere

DVS:

1 2 2 0 3V


6b) Subtraktion

    224V
-   143V
            31V


   4324V
- 1324V
   3000V



Øvelse10
Forklar hvordan du ganger to tal med i hinanden i 5-talssystemet, hvor tallene er skrevet i base V.
Ved at opstille tallene i et skema, kan det give et systematisk overblik. Det der forvirre er at logikken brydes når der i systemet arbejdes med ”10´ere” pladsen

De første tal er ikke svære at arbejde med. Ved større tal vil jeg nok arbejde med en logik, der siger at fx ”10”ere pladsen repræsentere 4 tallet og ”1”enere repræsenterer det tal der løbende vokser med 1. Altså 4+1v = 10



(Matematik for lærerstuderende, Tal, algebra og funktioner 4.-10.kl. John Schou m.fl.)

Gruppe opsamling på kap 1.


a)     Ja, der er ingen tvivl om, at det kræver stor koncentration, og urimeligt lang tid at løse opgaverne. Vanskeligt ikke at falde tilbage til vores gammelkendte 10 talssystem.

b)     Vi er alle enige om, at vi gennem opgaverne har fået en langt større bevidsthed om og respekt for betydningen af, at kende sit positionssystem/base. Det kræver stor øvelse, tid og koncentration, at få indarbejdet et nyt talsystem – ikke mindst fordi vores verdensbillede/titalssystem synes at være blevet automatiseret i vores bevidsthed. Vi har i den grad fået indblik i og perspektiveret de udfordringer børn står overfor, når de skal introduceres til den primære base, i vores matematiske virkelighed, titalssystemet.


c)      Ja vi vil mene, at vi rent teknisk er i stand til at begå os i forskellige talsystemer. Dog ikke med lethed, og det kræver stadigt for os alle, utrolig stor koncentration og ”holden tungen lige i munden”, at omregne fra én base til en anden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar