Matematik
for lærere, Arbejdskortbog 1A
H.J Bech
m.fl. Gyldendal
Hensigt;
-
Overvej hvilke vanskeligheder børn star
overfor,når de skal lære tallenes at kende
-
Opnå en indsigt i opbygningen af et
positionssystem.
h
Umiddelbare overvejelser/gæt:
Egypten: måske sætte
en streg pr stjerne/kileskrift. Men tror ikke, at de ville tælle som sådan,
fordi det ikke var så afgørende at være eksakt?
Mayar: De havde et kalendersystem, men jeg ved ikke,
hvordan de talte? Knuder på bånd?
Danske børn i 1.kl.: Jeg tror, de vil gætte. Og da de måske ikke kan overskue antallet, men ved der
er mange, vil de sige et stort tal de kender fx 1000.
Jeg ville nok lave et overslag ud fra et gitter, hvor jeg tæller til ca.10 stjerner i et gitter og så ganger jeg med de 9 kvadrater i gitteret, hvilket svarer til ca.90 stjerner.
Jeg ville nok lave et overslag ud fra et gitter, hvor jeg tæller til ca.10 stjerner i et gitter og så ganger jeg med de 9 kvadrater i gitteret, hvilket svarer til ca.90 stjerner.
6-talssystemet
Hvis jeg skal omsætte
90x til 6-talssystemet vil jeg tænke følgende;
10 i 6 talssystemet svarer til
|
20
|
30
|
40
|
…110
|
…150
|
….220
|
6 i 10 talssystemt
|
12
|
18
|
24
|
…36
|
….60
|
….90
|
Dvs 90x ≈
2206
Fremstil en
positionsplade… til 6-talssystemet?
4 x 25 = 4 x 2x61 + 5x60 = 5 + 4x12 = 53?
Refleksion:
- · Udfordringer ved at regne i 6-talssystemet. For mig er det at gennemskue, hvilken strategi jeg egentlig skal bruge.
- · Ideen med at opstille systemet i et gitter er med til at skabe et overblik over, hvordan der tælles.
- · ………
Ingen kommentarer:
Send en kommentar