onsdag den 10. september 2014

Arbejdskortbogen. A2 at regne på børns vilkår. Positionssystemer og binære tal


Matematik for lærere, Arbejdskortbog 1A
H.J Bech m.fl. Gyldendal

Hensigt;
-       Overvej hvilke vanskeligheder børn star overfor,når de skal lære tallenes at kende
-       Opnå en indsigt i opbygningen af et positionssystem.



h


Umiddelbare overvejelser/gæt:

Egypten: måske sætte en streg pr stjerne/kileskrift. Men tror ikke, at de ville tælle som sådan, fordi det ikke var så afgørende at være eksakt? 




Mayar: De havde et kalendersystem, men jeg ved ikke, hvordan de talte? Knuder på bånd?





Danske børn i 1.kl.: Jeg tror, de vil gætte. Og da de måske ikke kan overskue antallet, men ved der er mange, vil de sige et stort tal de kender fx 1000.
Jeg ville nok lave et overslag ud fra et gitter, hvor jeg tæller til ca.10 stjerner i et gitter og så ganger jeg med de 9 kvadrater i gitteret, hvilket svarer til ca.90 stjerner.






6-talssystemet


Hvis jeg skal omsætte 90x til 6-talssystemet vil jeg tænke følgende;
10 i 6 talssystemet svarer til
20
30
40
…110
…150
….220
6 i 10 talssystemt
12
18
24
…36
….60
….90

Dvs 90x ≈ 2206
Fremstil en positionsplade… til 6-talssystemet?
Herunder eksempler på addition, subtraktion og multiplikation i 6-talssystemet;




                                                                                                                                                                  

4 x 25 = 4 x 2x61 + 5x60 = 5 + 4x12 = 53?



Refleksion:

  • ·        Udfordringer ved at regne i 6-talssystemet. For mig er det at gennemskue, hvilken strategi jeg egentlig skal bruge.
  • ·        Ideen med at opstille systemet i et gitter er med til at skabe et overblik over, hvordan der tælles.
  • ·         ………


Ingen kommentarer:

Send en kommentar